جمالی (Gisele Aouad)، که زمانی هنرپیشه نقشهای کوتاه بوده و ترس عجیبی از پا به سن گذاشتن و یایسه شدنش دارد و درنهایت رز (Sihame Haddad) که تعمیر کننده لباس میباشد و به خاطر تنها خواهرش لیلی هرگز ازدواج نکرده است.
لیالی، دختری ۳۰ ساله ( با بازی کارگردان و مشاور فیلمنامه فیلم ندین لباکیNadine Labaki) ) مسیحی که با خانواده خود زندگی میکند و از طرفی دل به عشق مرد زن داری بسته است وآنچنان غرق آن است که بی توجه به آنچه در اطراف خود میگذرد است و نگاههای گرم و پر احساس جوانک پلیسی است که دل باخته او است را نمیبیند یا نمیخواهد ببیند. دنیای لیالی در دو صدا خلاصه می شود، یکی صدای بوق ماشین معشوقهش و دیگری صدای زنگ موبایلش. لیالی بی صبرانه منتظر رسیدن این صداهاست تا اوج بگیرد و معشوقش را ببیند بدون اینکه به عاقبت این عشق ممنوعه فکر کند.
نسرین (Yasmine Al Masri)، دختر مسلمانی با خانواده سنتی که در آستانه ازدواج بسر میبرد.
ریما (Joanna Moukarzel) ، دختری که حرکات پسرانه دارد و در بیان احساستش مشکل دارد، پس از دیدار با یکی از مشتریان آرایشگاه که صاحب موهایی زیبا است به تمایلات همجنس خواهیاش پی میبرد.
یکی از نقاطی که بیننده را با خود به داستان برده و همدردی را با شخصیت فیلم را بر میانگیزد شخصیت رز میباشد ، یکی از مشتریان رز مرد موقرو مسنی است که عاشق رز میشود و به جهت دیدن دوباره رز، از او درخواست میکند که که قد شلوارش را از حد معمول کوتاهتر کند. بیننده با یک وضعیت خندهدار مواجه میشود که در پس آن دنیایی از ناگفتنیها است. دنیایی که ابراز عشق سخت است و حتی مسنترها هم برای بیان احساسات خودشان متوسل به بازی میشوند، دنیایی که رز جوانی از دست رفته و شادی خود را وقف خواهر کند ذهن خود کرده و از خود چشم پوشیده و قادر به توصیف این وضعیت برای مرد و درنهایت ترک خواهرش نیست.
اوج بازی و همدلی زمانی است که رز خود را برای اولین بار آماده میکند برای دیدار با مرد، آرایش کردن رز و تامل کردن در چهره شکسته شدهاش وقفل کردن در روی رز توسط خواهرش و کشمکشهای او و خواهرش و در نهایت تسلیم شدن او مبنی بر اینکه دیگر برای تغییر کردن دیر است. این صحنه با پاک کردن آرایش صورتش و اشک ریختن او وصحنهای منتظر ماندن مرد در کافی شاپ و در نهایت ترک کردن مرد از کافی شاپ به تنهایی ، به زیبایی به تصویر کشیده شده است.
سعی لیالی در برقرار نگه داشتن رابطهاش و رمانتیک کردن آن تا آنجا که جا به جای شهر را میگردد تا بتواند هتلی را کرایه کند که تنها با نشان دادن مدرک ازدواج قادر به کرایه آن است تا بتواند جشن تولد معشوقهاش را بگیرد و ساعتی چند را با هم سپری کنند. تلاشهای او در تمیز کردن اتاق کثیف مسافرخانه که از عشقاش نشأت میگیرد با نیامدن معشوقش به سرانجام نمیرسد و سرخورده میشود تا اینکه دوستانش در کنارش قرار میگیرند.
در همین اوج رد و بدل کردن واحساسات نسرین اعتراف به ترسهایش میکند که باکره نیست و موضوع ازدواج او که نزدیک است او را میهراساند و در فکر ترمیم بکارت از دست رفته قبل از ازدواجش میباشد، سه دوست در کنار هم قرار میگیرند تا به نسرین کمک کنند.
لیالی بعد از ملاقات با همسر معشوق خود که برای اپیلاسیون به آرایشگاه آمده و در نهایت ملاقات دومی درخواست مانیکور و پدیکور کردن زن در منزل حضور پیدا میکند. حضور کمرنگ و پنهانی لیالی در زندگی این زن که از وجود لیالی بیخبر است و مواجه شدن لیالی با واقعیتی که شاید تا دیروز چشم بر آن بسته بود او را متوجه محال بودن دستیابی به ٱرزوی خود میکند و در انتهای فیلم دیگر حاضر به دیدار معشوق هوسران خود نمیشود.
ماده اصلی کارامل ( به عربی سكر بنات)، شکراست که از آن به منظور موم انداختن در آرایشگاه استفاده میشود و عجین با لذت و درد میباشد. اما کارامل برخلاف ماده تشکیل دهنده آن، روایت تنها طعم شیرین زندگی نیست ، بلکه روایتی از درد، رنج ، بغض ، امید ، آرزو ، دسته و پنجه نرم کردن با مشکلات زندگی، عشق و دوستی این پنج زن میباشد که باعث شده فیلم در رده یکی از بهترین فیلمهای سال در مورد زنان بشود. فیلم مخلوطی از درام و کمیک میباشد و فضای آن به نحوی طراحی شده که حس همدردی بیننده را با شخصیتها بر میانگیزد. اگر به دنبال دیدن یک فیلم خودمانی با دغدغههای زندگی امروزی با چاشنی عشق و خنده هستید دیدن این فیلم بسیار عالی از کشور لبنان به مدت ۹۲ دقیقه را توصیه میکنم.
بخشهایی از فیلم رو از youtube میتوانید مشاهده کنید.
ليلا (استراليا): طعم نه چندان شيرين کارامل
کارامل (محصول مشترک فرانسه- لبنان-2007)، روایتی ساده از گذر یک روز معمولی در یک آرایشگاه زنانه و مکالمات روزمره در میان همهمه زنانه و صدای سشوار در بیروت امروزی است. در این سالن زیبایی با شخصیت پنج زن به نام های لیالی، نسرین، ریما، جمالی و رز و روابط، رویا، عشق و مشکلات و بر سر دو راهی ماندن آنها آشنا میشویم که همگی آنها به نوعی به آرایشگاه و یا اطراف آن وابستهاند.